נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

האם לצב יש שיניים – המדריך המלא

צָב

האם לצבים יש שיניים? התשובה הקצרה היא כן, לחלק מהצבים יש שיניים, ולאחרים אין. אבל זה לא ממש פשוט כמו שזה נשמע. כדי להבין את הסיפור המלא, עלינו לבחון מקרוב את סוגי הצבים השונים ואת האנטומיה של הפה שלהם.

מי הם הצבים?

צבים שייכים לקבוצה של זוחלים. הם מחולקים לשתי קבוצות עיקריות, הקרפטודירים והפלאורודירים.  קריפטודרים הם צבים שיש להם צוואר שיכול לסגת לתוך השריון, בעוד שפלאורודירים לא יכולים. ניתן לחלק את קריפטודירים לשתי תת-קבוצות: רכי השיריון וקשי השיריון. רכי השיריון הם צבים בעלי קונכייה עורית, בעוד שלשריון קשיח יש קונכייה עשויה חומרים קשיחים.

צבים

שיריון רך

נתחיל בבחינת הצבים הרכים, שהסבירות הגבוהה ביותר לבעלי שיניים. לכל הצבים הרכים יש שיניים, הממוקמות על הלסת העליונה והתחתונה שלהם. השיניים חדות ומחודדות וניתן להשתמש בהן כדי לעזור להם ללכוד ולאכול את טרפם. צבים בעלי שריונים רכים ניזונים בדרך כלל מחרקים, סרטנים ודגים קטנים, אותם הם תופסים בשיניהם.

 

שיריון קשיח

לצבים הקשים, לעומת זאת, יש סיכוי נמוך יותר שיהיו להם שיניים. לרוב הצבים הקשים יש מבנה דמוי מקור במקום שיניים, אם כי ישנם מינים בודדים שיש להם שיניים קטנות וחדות מאוד. מקורם של הצבים בעלי השיריון הקשה משמשים לריסוק וטחינת מזונם, המורכב לרוב מצמחים ואצות.

 

מקור – לא רק בעופות

עכשיו כשאנחנו יודעים את היסודות, בואו נסתכל על סוגי הצבים השונים ביתר פירוט. צבי המחמד הפופולריים ביותר הם המחוון אדום האוזניים והצב המצויר, שניהם צבים בעלי שיריונים קשיחים. לאף אחד מהצבים הללו אין שיניים, אלא יש להם מקור המשמש לטחינת מזונם.

צבים

צבי ים

צבי ים, לעומת זאת, הם קריפטודרים ויש להם שיניים. יש להם שיניים חדות ומחודדות המשמשות לתפוס ולאכול את הטרף שלהם, המורכב בעיקר מדגים, סרטנים ורכיכות.

 

כל כך הרבה שיניים

השורה התחתונה היא שלחלק מהצבים יש שיניים, בעוד שלאחרים אין. לצבים בעלי שיריונים רכים, לצבי ים ולכמה צבים בעלי שיריונים קשים יש שיניים, בעוד שלרוב צבי המחמד וצבים בעלי שיריונים קשים אחרים אין. צבים משתמשים בשיניים וב״מקור״ שלהם כדי ללכוד ולאכול את הטרף שלהם, שיכול להשתנות מאוד בהתאם לסוג הצב.

 

טיפים לגידול צב כחיית מחמד

  1. מקום הולם: צבים הם בעלי חיים פעילים ודורשים מקום מתאים לנוע ולחקור בו. מומלץ לפחות 2-3 מטרים רבועים של שטח רצפה לכל צב, עם שטח גדול יותר עבור צבים גדולים יותר.
  2. תזונה בריאה: צבים זקוקים לתזונה בריאה הכוללת מגוון של עלים כהים, מזון מסחרי לצבים ופינוקים מדי פעם כמו עוף מבושל או דגים.
  3. בית גידול בטוח: צבים זקוקים לבית גידול בטוח הכולל אזור התחממות, מקום מסתור ומקום לשחות ולשחק. יש להחליף את המים באופן קבוע, יש לספק גם אור UVB כדי לקדם צמיחת שיריון בריאה.

 

אז מה היה לנו כאן?

לסיכום, עכשיו כשאתה יודע את התשובה לשאלה "האם לצב יש שיניים?", אתה יכול להבין יותר על האנטומיה של הצבים והסוגים השונים של הצבים שחיים שם בחוץ. צבים הם יצורים מרתקים וחשוב להבין עליהם כמה שיותר כדי לטפל בהם נכון במידה ואתה מגדל צב כחיית מחמד.

צָב

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא צבים